Detta bakade jag igår.. tjuvstart på julen + man blir omtyckt på jobbet ♥



♥Saftigt saffransbröd♥

50 bullar
Ingredienser
150 g smör  
6 dl mjölk  
1 g saffran  
1 msk strösocker  
50 g jäst  
1 st ägg  
0,5 tsk salt  
11 dl vetemjöl  
9 dl vetemjöl special  
125 g smöt  
1,5 dl strösocker  
2 tsk stött kardemumma  
1 st ägg till pensling  

Garnering

75 g smält smör  
2 dl Strösocker  


Tillagning

Bullarna blir saftiga och goda då smör och socker blandas in efter första jäsningen.

1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt, 37°.
2. Stöt saffranet med socker och blanda ner i degvätskan.
3. Finfördela jästen i en bunke och häll den fingerljumna degvätskan över. Tillsätt ägg.
4. Tillsätt salt och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg. Strö över lite mjöl och låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
5. Rör smör och socker poröst. Tillsätt kardemumma. Arbeta ner smör- och sockersmeten i degen med elvispens degkrokar.
6. Ta upp degen och baka ut den till bullar.
7. Lägg bullarna på bakpappersklädda plåtar. Låt jäsa övertäckta ca 20 min.
8. Sätt ugnen på 225°. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen ca 12 min. Låt svalna.
9. Pensla med smält smör och doppa i socker.






Kommentarer
Postat av: Annika

Man blir jäääätte omtyckt! <3

2009-11-20 @ 18:33:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0